siemię lniane
  • siemię lniane

SIEMIE LNIANE NASIONA LNU LEN SIEMIĘ BRĄZOWE

4,00 zł
Brutto Wszystkie produkty robione na zamówienie. Czas dostawy 3-4 dni.

Siemię lniane to malutkie nasionka lnu, których właściwości zdrowotne i wartości odżywcze powinny docenić zwłaszcza osoby mające dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Siemię lniane, również zmielone, ma także wiele innych zastosowań zdrowotnych, m.in. chroni przed rakiem piersi i obniża poziom cholesterolu we krwi.

waga
Ilość

Nasiona lnu – naturalne źródło zdrowia i urody

Ze względu na swoje cenne wartości odżywcze nasiona lnu stanowią naturalne źródło zdrowia i urody. To produkt powszechnie wykorzystywany w dietetyce i profilaktyce leczniczej. Polecany szczególnie osobom ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowego, nerwowego i pokarmowego. Ze względu na małą liczbę kalorii i odżywcze właściwości siemię lniane jest powszechnie wykorzystywane w różnych dietach przy zaburzeniach odżywiania. Można je spożywać samo lub jako dodatek do jogurtów, twarożków i sałatek. Olej wyprodukowany na bazie lnu zalecany jest także osobom aktywnym fizycznie, które chcą zwiększyć swoją wydolność.

Siemię lniane - wartości odżywcze (w 7g)

Typowa jednorazowa porcja siemienia lnianego to jedna łyżka stołowa o masie 7 g. Zawiera ona:

Wartość energetyczna - 37 kcal

Białko ogółem - 1.28 g

Tłuszcz - 2.95 g, w tym:

- 0.256 g nasyconych kwasów tłuszczowych

- 0.527 g jednonienasyconych kwasów tłuszczowych

- 2.011 g wielonienasyconych kwasów tłuszczowych

Węglowodany - 2.02 g

Błonnik - 1.9 g

Witaminy

Tiamina – 0.115 mg

Ryboflawina – 0.011 mg

Niacyna - 0.216 mg

Witamina B6  - 0.033 mg

Kwas foliowy -  6 µg

Witamina E – 0.02 mg

Witamina K - 0.3 µg

Minerały

Wapń – 18 mg

Żelazo - 0.40 mg

Magnez - 27 mg

Fosfor - 45 mg

Potas - 57 mg

Sód – 2 mg

Cynk - 0.30 mg

Siemię lniane obniża poziom cholesterolu

Badania opublikowane w czasopiśmie "Nutrition and Metabolism" pokazują, że włączenie siemienia lnianego do diety może naturalnie obniżać poziom cholesterolu we krwi.

Niewielkie badanie przeprowadzono na 17 osobach, które podzielono na 3 grupy, stosujące przez tydzień 3 odmienne diety - niskobłonnikową, z napojem z błonnika z siemienia lnianego (3 razy dziennie) oraz z chlebem z błonnikiem z siemienia lnianego (3 razy dziennie).

W grupie z napojem błonnikowym stwierdzono obniżenie cholesterolu ogółem oraz cholesterolu LDL o 12-15 proc., a w grupie jedzącej chleb - o 7-9 proc. w porównaniu z grupą kontrolną.

Znacznie wzrosła też ilość tłuszczu wydalanego wraz z kałem. Wyniki te potwierdzają doświadczenia prowadzone dłużej i na większych grupach.

Jedno z badań opublikowane w 2014 roku prowadzone na grupie 50 osób z dyslipidemią przez 3 miesiące wykazało, że przyjmowanie codziennie 30 g mielonego siemienia lnianego powoduje obniżenie wskaźnika BMI, ciśnienia krwi i poprawę profilu lipidowego. Powyższe wyniki potwierdza wiele innych badań.

Siemię lniane wspiera zdrowie układu pokarmowego

Łagodzenie dolegliwości żołądkowo-jelitowych to najbardziej znana właściwość siemienia lnianego. Błonnik zawarty w siemieniu przy wypijaniu dużej ilości wody zapobiega zaparciom, gdyż poprawia ruchy perystaltyczne jelit.

Stanowi także pożywkę dla dobrych bakterii bytujących w jelitach, które wspomagają oczyszczanie ze złogów. Konsystencja kisielu, którą przybiera siemię zalane wodą, odpowiada za działanie osłonowe i łagodzenie dolegliwości bólowych przewodu pokarmowego.

Bardzo ważnym składnikiem dla zdrowia żołądka i jelit jest kwas tłuszczowy ALA. Wykazano, że działa on ochronnie na śluzówkę, poprawia stan osób cierpiących na chorobę Leśniowskiego-Crohna oraz zmniejsza stan zapalny jelit.

Siemię lniane - jak pić i stosować?

Siemię lniane można stosować w postaci całych ziaren lub mielone. Z mielonego składniki odżywcze są bardziej dostępne dla organizmu, jednak należy pamiętać, że siemię powinno mielić się tuż przed spożyciem, np. w młynku do kawy.

Tłuszcz zawarty w nim bardzo łatwo się utlenia, a siemię lniane traci przez to część właściwości odżywczych. Ziarna można zalewać wodą i wypijać po napęcznieniu, dodawać do owsianek, jogurtów, koktajli i sałatek.

Świetnie sprawdzą się jako składnik ciast, babeczek i pieczywa. Mielone siemię lniane można wykorzystać jako zamiennik jajka w potrawach, np. pulpetach, mieszając na pastę 1 łyżkę siemienia z 3 łyżkami wody.

Siemię lniane wykazuje właściwości zdrowotne przy dawce 10 g dziennie. Nie powinno zjadać się go więcej niż 50 g każdego dnia.

Siemię lniane pomaga kontrolować poziom glukozy we krwi

Wpływ siemienia lnianego na cukrzycę wymaga dokładniejszych badań, jednak sugeruje się, że lignany i błonnik nierozpuszczalny obniżają poziom glukozy we krwi. U osób z cukrzycą typu 2 wykazano, iż spożywanie codziennie z dietą 10-20 g mielonego siemienia lnianego przez co najmniej miesiąc powoduje spadek poziomu glukozy o 8-20 proc.

Siemię lniane - pozostałe właściwości zdrowotne

Pozostałe działania prozdrowotne, jakie przypisuje się siemieniu lnianemu, to:

  • wspieranie utraty nadmiernej masy ciała dzięki utrzymywaniu uczucia sytości
  • poprawa stanu skóry i włosów
  • przeciwdziałanie uderzeniom gorąca i innym objawom menopauzy
  • wyciszanie przewlekłych stanów zapalnych.
100 Przedmioty